Om gezond te zijn en blijven heeft ons lichaam verschillende stoffen nodig, zoals eiwitten, koolhydraten en vetten. Er bestaan verschillende soorten vetten. Plantaardige vetten zijn gezonder dan dierlijke vetten. Het mediterrane dieet, dat bestaat uit veel verse groenten, fruit en vis, is gezond omdat het veel uit plantaardige vetten bestaat. Olijfolie speelt hierbij een grote rol. Griekenland is het land met de grootste olijfolieconsumptie ter wereld. Er komen hier dan ook minder hart- en vaatziekten voor. Dit komt omdat olijfolie geen cholesterol bevat. Bovendien helpt olijfolie het slechte cholesterol (het LDL, low density lipoproteïne) verlagen en het goede cholesterol (het HLD, high density lipoproteïne) verhogen.

Olijfolie bevat de vitamines A,B en E, welke goed zijn voor de huid. Er bestaan daarom veel cosmetische producten op basis van olijfolie, zoals zeep en bodylotion.

In groene olijven zit chlorofyl, beter bekend als bladgroen, een stof die voorkomt in groene groenten en groen fruit. Van chlorofyl is bekend dat het goed is voor de stofwisseling en de aanmaak van bloedlichaampjes. Ook helpt het kanker voorkomen. Prof. D. Trichopoulos van de Harvard Universiteit stelt dat het dagelijks gebruik van olijfolie de kans op het ontstaan van bijvoorbeeld borstkanker met 25% vermindert.

Hippocrates, de beroemde Griekse arts die leefde van 460- 370 BC, schreef olijfolie voor als geneesmiddel bij vele aandoeningen.